sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Kumisedän vierailu

Pikku-O:lta pääsi itku. "Kumisedä" V vietti kanssamme perjantai-illan ja lauantaipäivän, ja sedän hyppy sinisen linjan metroon lauantai-iltana tuli Pikku-O:lle selvästi liian yllättäen. Oman metromatkamme aikana hän tuijotti ulos ikkunasta ja palasi aiheeseen pariin kertaan huuli väpättäen. Tilanne meni kuitenkin nopeasti ohi, ja normaali hyväntuulinen vitsikkyys palasi.

V sai osakseen Bostonin neljä vuodenaikaa yhden työmatkaviikkonsa aikana. Alkuun oli lunta ja pakkasta. Tiistaina oli kevät. Perjantaina oli synkistä synkin syksy. Ja lauantai palkitsi kesäkelillä. No ehkä lämpötila ei varsinaisesti ollut täysin kesäinen, mutta aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja ihmiset lenkkeilivät T-paidoissa ja shortseissaan. Perjantaina työkaverit lähtivät ympäriinsä, mutta V venytti lähtönsä seuraavaan iltaan, ja saapui limusiiniillä Suomen kunniakonsulaatille T:a tapaamaan. Limusiinikyyti vaihtui arkisempaan metrokyytiin T:n vapauduttua äänestysvalvontatehtävistään. Sateen kostuttamat miehet saapuivat kotiin, ja lähtivät pienen odottelun jälkeen paikalliseen O'Hara's-pubiin illalliselle.

Lauantaiaamun aloitimme yhteisellä aamupalalla: haudutettua kaurapuuroa, amerikkalaisia pannukakkuja, vaahterasiirappia, pekonia, sipulia, kahvia ja mehua. T lähti pian sen jälkeen äänestyspaikalle. Me taas lähdimme pienelle autoajelulle, ja kävimme katsomassa E:n ja Iso-O:n koulun lisäksi Boston Collegen kampuksen. Ajelun jälkeen auto jäi pihalle ja lähdimme metrolla kohti keskustaa. Koska V joutui ottamaan kaikki tavaransa mukaan, veimme ne T:n säilytettäväksi kunniakonsulaattiin. Kävin samalla itse äänestämässä. Lakimiesten lauantaikokouksen vuoksi äänestys oli siirretty pieneen, ikkunattomaan huoneeseen, johon pääsi yksi äänestäjä kerrallaan. Kun äänestäjiä kävi päivän aikana 105 viiden tunnin aikana (toisen kierroksen kokonaismäärä oli 159), saivat T ja toinen virkailija E huhkia hikihatussa, ja jono oli käytännössä katkeamaton koko äänestyksen ajan.

Päästyämme eroon ylimääräisestä tavaramäärästä lähdimme aistimaan Bostonin kesäistä tunnelmaa. Teimme melkoisen kävelylenkin: Quincy Market:in lounaan jälkeen kävelimme Beacon Hill:in historiallisen alueen läpi Esplanade:lle, josta sai vastarantanäkymän MIT:lle. Pienen leikkipuistomotivointipysähdyksen jälkeen kävelimme Boston Public Library:lle. Lyhyen tutustumisen jälkeen lähdimme suuntaamaan kohti illallispaikkaamme, sillä vauhtimme oli kovin hidas ja käveltävää vielä kohtuullisen paljon. Boston Common:in luistelukentän jääntekokoneen katsominen vei kävelystä harmistuneet ajatukset hetkeksi muualle, ja "kumisedän" tarjoama sylikyyti toi helpotusta pienille jaloille.

Saavuimme Bostonin satama-alueella sijaitsevaan Joe's-ravintolaan, johon T oli varannut meille ravintolan parhaan pöydän puoli viideksi. Olimme kaikki paikalla juuri varauksen hetkellä - me hieman aiemmin, T juuri sopivasti V:n tavaroita perässään vetäen. Söimme hyvin, vaikkakin sain eri annoksen kuin tilasin. Rauhallisesti kävellen saavutimme Goverment Center:in metroaseman, ja siellä Pikku-O:lle selvisi V:n lähteminen eri metrolla kohti lentoasemaa. (*nyyh*). Kiitokset V vierailusta!