maanantai 9. helmikuuta 2015

Lunta on aivan liikaa. Lopuksi alakoulun syystodistukset

Juno-lumimyrskyn jälkeen uutta lunta on tulvinut muutaman päivän välein siten, että lapsilla on nyt ollut 5 lumipäivää kouluistaan kahden kouluviikon aikana ja huomenna tiistaina on tiedossa kuudes. Joka puolella on niin isot vallit, ettei niiden takaa näe mitään. Kävelyteitä ei käytännössä ole lainkaan, mikä aiheuttaa huomattavaa haittaa sekä liikenteelle että kävelijöille itselleen. Lasten pyöräily on jätetty odottamaan lumen häviämistä. Eikä se näytä tapahtuvan ihan heti, sillä ulkona on uusi jalallinen (12"=30cm) ilmaantumassa - Lumimyrsky Marcus on vierailulla ja lämpötila normaalista poiketen ei lainkaan mene plussan puolelle. Worcester on tällä hetkellä koko Yhdysvaltain lumisin kaupunki. Jee. Ja Boston ylitti tänään maanantaina koko historiansa lumiennätyksen (nyt jo yli 60 tuumaa kuukaudessa, mikä on 150 cm kahden viime viikon aikana). Lumelle ei kerta kaikkiaan ole mitään paikkaa, mihin sen voi siirtää.

Lumipäivien lomassa lapset ovat vierailleet kouluissaan muutamana päivänä viikossa. Alakoulussa on jälleen Raffle Basket arpajaisrahankeräys. Ensin vanhempien pitää ostaa jokin tuote kunkin lapsen luokan koriin ja sitten vanhemmat pääsevat ostamaan arpoja, joilla korin voi voittaa. Pikku-O haluaa kaikki paitsi kaksi koria yli kymmenestä vaihtoehdosta. Iso-O panostaa jälleen pehmoeläimiin. Meillä on niitä jo nyt enemmän kuin tarpeeksi, mutta silti juuri se kori on se kaikkein toivotuin. E vastasi aiemmin, ettei ole kiinnostunut koreista, mutta nyt kun asia on ajankohtainen, harmittelee, kun tuli niin sanoneeksi.

Myös Pikku-O:n sadas koulupäivä lähestyy. Tämä onkin sitten perheemme viimeinen. Ainakin toivottavasti. Niitä on juhlittu aika monta kertaa (E 1.luokalla, Iso-O Preschoolissa, Kindergartenissa ja 1.luokalla sekä Pikku-O Montessorikoulussa, kaksi kertaa preschoolissa, Kindergartenissa ja nyt; yhteensä yhdeksän kertaa). Perinteisesti piti tehdä paperikassista liivi ja piirtää siihen 100 jotakin juttua. E teki aikoinaan skandinaavisia kirjaimia, Iso-O sydämiä ja Pikku-O päätyi Happy Face-kuviin, joita vahingossa tuli 101. Yhden hän sitten rastitti yli ja väritti valkoisella, minkä jälkeen se oli entistä huomattavampi. Ihan kauheasti hän ei ole siihen voimiaan uhrannut.

Ystävänpäivä on tulevana lauantaina. Iso-O oli onneksi aktiivinen ja teki omat lähes 30 korttiaan pyytämättä (kaikki luokkakaverit ja opettajat). Pikku-O tarvitsee hieman motivointia, mutta on saanut sentään puolet aikaiseksi. Tekstiksi hän valitsi Ystävänpäivätoivotuksen lisäksi:"You are awesome at math" (älä kysy miksi) paitsi ruotsalaispoika Vilgotin kohdalla, jonka korttiin hän kirjoitti:"You are my best friend". Aika söpöä. E:lla ei enää ole moista 'pakkoa', eikä hän selvästi aio tehdä kenellekään mitään vapaaehtoisestikaan. "I am lazy", oli selitys valmiina.

T sai 60 esseetä lumimyrskyistä johtuen vasta pari päivää myöhemmin ja on siten uhrannut koko viikon, viikonlopun lukuunottaen niiden korjaamiseen. Pientä helpotusta on yllättäen ollut tarjolla Boston Collegen puolelta; yleensä BC ei peru luentoja juuri mistään syystä, mutta nyt yliopistolla on ollut yhtä monta vapaata kuin kouluillakin, mikä antoi T:lle yhden ylimääräisen kokonaisen päivän papereiden arviointiin.

Koska lumimyrskyjen väleissä on ollut niin kylmä, emme ole lähteneet laskureissuille. Kävimme sen sijaan laskemassa pulkalla "Death Hill"-mäellä Wabanissa (yksi Newtonin kylä). Läheisen talon rouva huolestui kylmyydestä, ja halusi meidän olevan tietoisia "wind chill"-lukemista, kun on niin vaarallisen viileää. Olimme tietoisia. T kävi lasten kanssa uudelleen seuraavan viikon lumipäivän aikaan. Oikealle laskureissulle meillä on tarkoitus lähteä lasten ensi viikon hiihtoloman aikaan.

Patriots voitti Superbowlin pallojen tyhjennys-jupakasta huolimatta. Seattlen Sea Hawks kaatui 28-24 Arizonan Phoenixissa. Lumimääristä huolimatta Bostonin keskustassa järjestettiin paraati, joka tyypillisesti aina tehdään Duck Boat:ien avulla riippumatta joukkueesta (Patriots, Bruins, Red Sox, Celtics tai Revolution) ja vuodenajasta.

Siinäpä viimeisimmät lumikuulumisemme. Siskolle onnea syntymäpäivän johdosta! Alla todistukset.

Alakoulun syystodistukset:
Iso-O:n kaikki numerot olivat 3 (Meeting expectations). Pikku-O:llakin kaikki muut paitsi kaksi kolmesta musiikinnumerosta, jotka olivat 2 (Making progress, but not meeting expectations). Pikku-O:n "Responding to Music" ja "Effort" eivät ehkä ole olleet hänen vahvuuksiaan. Kun kysyin, miten musiikintunneilla menee, vastasi hän, että hyvin menee. Hmm. Alla opettajien kirjalliset arvioit kopioituina.

Neljäluokkalainen Iso-O: 
Iso-O is an enthusiastic learner and is involved in all aspects of our classroom community. Her hand is always raised, eager to participate in discussions. She loves the opportunity to share what she knows with her peers. Iso-O works well both independently as well as in a cooperative group. As a reader, Iso-O has excellent comprehension and is able to synthesize important information from a text. She reads fluently and with great expression. Her writing is well thought out with wonderful description, dialogue, and sensory images. It is clear that writing is an interest to her. She also willingly accepts feedback and puts great effort into incorporating the suggestions into her writing. Iso-O also has a solid understanding of all the concepts presented in the math curriculum and readily accepts a mathematical challenge. Iso-O is excelling in all areas of the curriculum. She is an absolute delight to teach!

Ekaluokkalainen Pikku-O:
It is a pleasure having Pikku-O in my classroom. He has a wonderful sense of humor and always starts the day with a smile. Pikku-O is always willing to help a classmate and values what others have to say. At times, Pikku-O needs to be gently redirected when he is working independently or when he is partner reading with a friend. Pikku-O has made wonderful progress with his reading. His retells are strong and he uses strategies such as making connections and inferencing to aid his comprehension. Pikku-O has made solid progress answering questions in writing. He is starting to use graphic organizers, the word wall, and words imbedded within the question to help him spell unknown words. During math, Pikku-O is able to share his thoughts and ideas with the class and use various strategies to solve word problems. Pikku-O should feel proud of the progress he has made.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.