perjantai 16. syyskuuta 2011

Tuskallinen prosessi

Viikko on täyttynyt Residency-hakuprosessiin liittyvien lomakkeiden hankkimisista ja täyttämisistä niin täydellisesti, että päässä jo ihan surisee. On ihan käsittämätöntä, miten monimutkaiseksi haku on tehty. Missään ei ole koottua listaa kaikista tarvittavista dokumenteista ja niiden toimittamisosoitteista. Esimerkiksi, oman lääketieteellisen tiedekuntani pitää lähettää monisivuinen todistus siitä, millainen olin 15 vuotta sitten lomakkeella, jota ei saa mistään ladattua. Lomakkeen voi lähettää sähköisesti. Paitsi että oikeuksia lähetysohjelmaan ei suinkaan ole kaikilla tiedekunnilla maailmassa. Ja vaikka olisi oikeudet, ne saattavat olla rajatut, ja rajata juuri tämän lomakkeen lähettämisen ulkopuolelle. Siis sen lomakkeen, jota ei mistään saa ladattua.

Joudun asioimaan Helsingin yliopiston lisäksi ECFMG (Educational Commission for Foreign Medical Graduates)-toimiston, NRMP (National Resident Matching Program)-ohjelman ja ERAS (Electronic Residency Application System)-ohjelman kanssa - ne eivät kommunikoi lähellekään täydellisesti keskenään vaan minun täytyy toimia langat käsissäni pitävänä henkilönä. Viikon kokemuksella joudun toteamaan, että ihan kaikki langanpäät eivät ole löytäneet kohteitaan.

Osa liitteistä on mahdollista lähettää sähköisesti, osa pitää lähettää postitse. Postitse lähetetyt skannataan ECFMG-toimistossa ja laitetaan Helsinkiin oikeiksi todistettaviksi. Esimerkiksi eilen postitse lähettämäni, Helsingin yliopistossa jo oikeiksi todistetut tutkintotodistukseni skannataan ja lähetetään Helsingin yliopistoon oikeiksi todistettaviksi. Minulla olisi muutama pieni korjausehdotus homman tehostamiseksi..

Itse hakulomake on monisivuinen, nettipohjainen lomake, johon jokaikinen tieto pitää erikseen näpyttää. Vaikka minulla oli kaikki tieto valmiina word-tiedostoina edessäni, minulla meni kokonainen päivä, että sain sen kaiken lomakkeeseen siirrettyä. Nyt se on valmis, mutten ole sitä uskaltanut eteenpäin lähettää, sillä minulta puuttuu ihan käsittämättömän suuri määrä pakollisia liitteitä. Ja niitä liitteitä saakin odottaa, sillä pelkästään suosituskirjeiden ilmestyminen ohjelmaan kestää yli pari viikkoa siitä, kun suosittelija on sen sinne ladannut. Great! Ja kun hakuprosessi on sellainen, että vaikka periaatteessa olen vielä hakuajan sisällä, olen auttamattoman myöhässä, sillä haastatteluajat jaetaan 'first come - first served'-periaatteella. Toisin sanoen, vaikka hakemus olisi kuinka hyvä, ei haastatteluaikaa tipu, mikäli se saapuu hakuajan loppupuolella. Ja kun se oma hakemukseni ei ehkä ole sieltä huippupäästä täällä Yhdysvaltain koillisnurkkauksella, ei minulla taida tänä vuonna olla toivon hiventäkään. Silti minä täällä vielä puserran.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.