maanantai 20. kesäkuuta 2011

Ulkoilua - ja jälkikirjoituksena lasten todistukset

Olimme kolumbialaisen G:n ja italialaisen A:n kanssa picnicillä Charles Riverin rannalla, lähellä Esplanadea koko sunnuntai-iltapäivän. Aurinko paistoi kauniisti ja leppeä tuulenvire teki olosta oikein miellyttävää. Jopa niin miellyttävää, että kuin huomaamatta kasvot paloivat ja suolapitoisen ruoan yhdistäminen liian vähäiseen juomiseen sai kropan turpoamaan melkein viiden paunan verran. Uskomatonta, mutta totta! Onneksi tämä kertymä lähti tänään helpohkosti pois, muuten voisi hieman harmittaa.

Lapsillakin meni mukavasti, sillä loistavan sattuman johdosta melkein viereemme parkkeerasi Bostonin kaupungin ostama lasten (ja aikuistenkin) viihtymisestä huolehtiva firma, "Sunday Fun in the Park". Tarjolla oli erilaisia pomppueläimiä, pelejä, palloja ym. Oli hauska nähdä, kuinka erityisesti Iso-O ja Pikku-O pomppivat ympäriinsä valtaisilla loikilla muiden lasten joukossa. Molemmille löytyi kokoon sopivat "donkey"t, ja Pikku-O jopa sai intensiivisen riidan aikaiseksi yhtä innokkaan pikkupojan kanssa, eikä riita ratkennut ennenkuin T meni hieman avustamaan Pikku-O:ta pussihyppelyn ihmeelliseen maailmaan. Kun lapset viihtyvät, on aikuisillakin helpompaa.

Kotiinlähtiessämme oli vielä kuuma, joten käväisimme hakemassa uimapuvut ja painelimme perinteiselle rannallemme. Sitten ei ollutkaan enää ihan niin kuuma, joten jäin suosiolla katsomaan, kuinka innokkaasti muut uivat. Lapset ovat hauskoja, kun ei heitä juurikaan tunnu haittaavan, vaikka huulet ovat sinisenä ja koko kroppa tärisee kylmyydestä. Nukkumaanmeno meni hieman turhan myöhäiseksi, mutta hyvä mieli taisi jäädä kaikille.

E pääsi uimaan tänäänkin, sillä luokkabileet nro 2 oli järjestetty yhden luokkakaverin hieman suuremmassa kodissa. Alakerrassa oli melkein täysimittainen koripallo/sählykenttä, ja ulkona suuri uima-allas. Meilläkin on - öö - kellari. Ja ulkona on siirrettävä, kylmällä vedellä täytettävä muovinen 1 mx1 m lasten kahluuallas (Sitä ei onneksi ole vielä pyydetty täytettäväksi. Viime kesänä meni alle kymmenen minuuttia ennenkuin allas oli täynnä hiekkaa, lehtiä, keppejä ym). Kuinkahan helppo sellainen iso ulkoilma-allas on pitää puhtaana? Meillä se ainakin olisi haastavaa. Mutta, hienoa, että E pääsi sellaista testaamaan itselleen parhaassa seurassa, ja joku muu hoitaa sen siivoamisen.

Itse harrastin tänään oikeaa HC-urheilua, kun olin putsannut pyörästäni kaikki ketjuöljyt pois, enkä lisännyt tilalle yhtään. Narinaa, nirinää, puhinaa ja huohotusta kuului paljon, kun kirskutin paita märkänä edestakaisin töihin ja takaisin. Suihkun jälkeen oli kuitenkin jo mukavan rento olo ottaa vastaan koulusta kotiin saapuva väki. Mukana olivat todistukset, jotka jouhevasti jälkikirjoitukseen siirtyen liitän alle kiinnostuneiden tiedoksi.

Molempien numerot olivat pääosin 3 (=demonstrates targeted degree of proficiency), mutta mukana oli jo muutama numero nelonenkin (4=consistently exceeds standards). Numeroiden, joita oli melkein kahdeksankymmentä(!), jälkeen oli opettajan sanallinen arvio.

E:n luokanopettajan arvio:
Social:
It has truly been a pleasure to have E in my class this year! E came to school everyday with a positive attitude and ready to learn. He was enthusiastic about everything we learned this year and always strived to do his best work. E was friendly and inclusive to everyone in the classroom. He now displays strong English social skills. Kids enjoy working with E, and they especially like his funny dance moves!

Academic:
E has continues to make progress in all subject areas this semester. E has curiosity of the world around him, and reads a great number of non-fiction books. He is full of information on all topics! E has a great expression and fluency when he reads, and is learning to figure out difficult vocabulary by using different reading strategies. I have been impressed with E's writing this semester! E now adds an appropriate amount of details in his writing, and makes sure to write in sequence. He especially enjoyed our non-fiction unit when he researched the buffalo! He seems to respond better to writing pieces that are structured and systematic. In math, E was an impressive math student. He enjoyes math challenges and can clearly explain his thinking with words and pictures for any math topic!

E is well prepared for third grade! Enjoy your summer!

Iso-O:n luokanopettajien arvio:
Iso-O loves to share her thoughts and ideas with both her peers and teachers. She understands how to function as part of a group and is able to work well in cooperative groups. Iso-O puts 110% into her work but also finds time to develop nice friendships. Iso-O does a beutiful job using context to infer the meaning of new vocabulary words. She is also able to self-advocate when she needs clarification. She is a joy to have in class.

Iso-O's reading abilities are very solid. She reads text above grade level with ease and fluency. She identifies more than 20 sight words and her phonics skills are wuite solid. Iso-O retells books with ease and includes great detail! Iso-O's literacy skills transfer into her daily writing. She is an independent and confident writer. Iso-O is a strong matematician. She understands nubers conceptually and is able to easily solve mathematical problems.

We will miss Iso-O and wish her a fabulous year in First Grade.

Molemmat ovat vielä saaneet englanninkielen erityisopetusta, E kaksi kertaa viikossa, Iso-O kolme. Massachusetts järjestää joka vuosi lakisääteisen kielikokeen englantia toisena kielenä opiskeleville koululaisille, ja siinä mitataan lukemista, kirjoittamista, kuullun ymmärtämistä ja puhumista. E ja Iso-O tekivät saman testin (K-2). Aika epäreilua Iso-O:lle, sillä häntä verrattiin samaan porukkaan E:n kanssa. E on tämän testin mukaan jo saavuttanut tason 5 (eli samantasoisen kielitaidon kuin syntyperäiset K-2 luokkalaiset) lukemisessa ja kirjoittamisessa ja lähestyy tasoa 5 kuullun ymmärtämisessä ja puhumisessa. Iso-O on keskimäärin tasolla 3, mutta kirjoittamisessa hänkin lähestyy tasoa 5, vaikka siis vertailukohtana olivat K-2 luokkalaiset. Hyvä Iso-O!

Tämän lakisääteisen testin lisäksi koulun omat englanninopettajat arvioivat oppilaitaan, nyt verraten omiin ikätovereihin. Samat neljä osa-aluetta olivat arvioinnin alla. Molemmat olivat melkein kaikissa osioissa ikätovereiden tasoisia. Jee. Pitäisiköhän minunkin aloittaa Elementary Schoolin oppilaana?

E:n englanninopettajan sanallinen arvio:
E's English skill have soared over the past 2 years of his schooling here in America. He works very well with his peers increasing his social language overall. E meets with ELL (
=English Language Learners) teachers 2 times per week working specifically on increasing familiarity with academic language and honing his writing skills. He is an avid writer who can construct complex sentences using a variety of vocabulary. E's report on the water buffalo is a good example of the kind of learning experience for which he can use ELL support. For some parts of this report, E learned how to use root words to decode complex vocabulary and how to write what he learned in his "own words". We will assess E in the fall to determine next steps for his English learning and wish him a wonderful summer!

Iso-O:n englanninopettajan arvio:
Iso-O's English has blossomed this term and is approximating that of her native English speaking peers. She receives in class support during workboard, writing, and sometimes math. During these times, Iso-O displays confidence in both reading, writing and speaking the language she needs to work effectively. We will continue to offer ELL services to Iso-O in 1st grade and will evaluate her needs as she adjusts to the new challenges she will face next year. We wish Iso-O a wonderful summer!

Siinä jälleen vahvaa todistusta lastemme erinomaisuudesta. Uskoo ken haluaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.