maanantai 1. syyskuuta 2014

Neurologia (PGY 3): Aivohalvausviikko, konsultaatioviikonloppu ja osastoviikko

Vuosi on pilkottu aika pieniin palasiin. Olin viikon stroke-seniorina, viikonlopun konsultaatiovastaavana, ja viimeisen viikon ennen lomaa osastoseniorina. Alla yhteenveto kaikista.

Stroke
Aloitin suoraan yövuorojen päälle maanantaina, mutta pääsin lähtemään kotiin puolelta päivin virallisten sääntöjen vuoksi. Tiistaina juniorit olivat iltapäivän poliklinikalla, ja minä yksin stroke fellow Anandin kanssa. Keskiviikkoiltapäivänä stroke fellow oli poliklinikalla ja minä hoidin hänenkin tehtävänsä. Torstaina oli minun vuoroni mennä poliklinikalle. Niinpä ainoastaan perjantai oli normaali päivä, ja sekin vähän epänormaali, sillä osastoseniori-Annan täytyi lähteä lentokoneelle ehtiäkseen Islannin koneeseen, ja minä hoidin hänenkin senioriroolinsa. Mikä tietysti ei ollut kovin paljon, sillä hän lähti vasta neljän jälkeen.

Junioreinani olivat saksalaisjuurinen, mutta erittäin amerikkalainen, oikea jenkki, Max, jonka aksentti on aika ärsyttävä, ja puhetyyli rahvaanomainen kirosanoineen kaikkineen. Toinen juniorini oli Nazish, joka on tehnyt huikean parannuksen alkuvaiheestaan, ja on lähes saavuttanut vaadittavan tason. Stroke fellow oli Anand. Erikoislääkärinä jälleen Moonis ja lopuksi Goddeau.

Eniten mieleeni jäi 60-vuotias nainen, joka tuli liian myöhään saadakseen liuotushoidon, mutta liian aikaisin päästäkseen veritulpan mekaaniseen poistoon, suostui osallistumaan tutkimukseen, jossa potilaat satunnaistetaan joko interventioon tai lääkkeelliseen hoitoon. Ja hänet valittiin lääkkeelliseen. Onneksi kaikki meni hyvin, ja hän alkoi hitaasti parantua, muuten olisin ollut aika harmistunut. Oli aikamoista nähdä veritulppa istumassa yhdessä aivojen pääsuonessa, ja lähteä hoitamaan vain aspirinilla ja statiinilla.

Consults
Normaaliviikonloppuna paikalla ovat yksi juniori huolehtimassa osastotasoisista aivohalvauspotilaista, yksi muista kuin aivohalvauspotilaista, seniori muiden erikoisalojen konsultaatiopotilaista, stroke fellow teho-osastohoitoa vaativista aivohalvauspotilaista sekä kaksi erikoislääkäriä, joista toinen on aivohalvausten parissa ja toinen kaiken muun. Olin konsultaatioseniori - lempihommani. Juniorejani olivat Max ja syyrialainen Firas, juuri sisätaudeilta valmistunut erikoislääkäri, mutta nyt neurologialle vaihtanut mukava mies. Ajay oli stroke fellow, ja erikoislääkäreinä entinen ohjelmajohtaja Mitchell sekä tsekkoslovakialainen Novak. Olin onnekseni Novakin kanssa.

Lauantaina olin Firasin kanssa pitkässä illassa valmistamassa häntä yövuoroja varten. Ikäänkuin hän tarvitsisi kovasti apua ja tukea. Olimme tosi kiireisiä. Sunnuntai onneksi antoi hengähdystauon, ja pääsimme kaikki lähtemään kotiin heti 17.30 "sign out"-session jälkeen.

Ward-Service
Viimeisen viikon ennen lomaa olin osastoseniorina. Nazish näyttää seuraavan minua, sillä hän oli toinen junioreistani, Firas oli toinen. Heidän lisäkseen sain oikean armeijan käyttööni, sillä kaksi psykiatrian intern:iä oli myös sijoitettu osastolle. Kaylan perhe on Iranista aikoinaan Massachusettsiin muuttanut, ja Cindy on Costa Rica:sta. Minulla oli siis huikeat 4 nuorempaa, joille jakaa työt. Eikä työtä edes oikein ollut jaettavaksi. Enimmillään meillä oli 9 potilasta listalla, vähimmillään 2. Erikoislääkärinä oli Goddeau, aivohalvausspesialisti, itseäni kaksi vuotta nuorempi tehokas ja mukava mies. Osastoseniorina oli kiva olla. Mutta vielä paljon mukavampi on olla lomalla, joka viimein alkoi, 40 peräkkäisen työpäivän jälkeen.

1 kommentti:

  1. Nostan sinulle hattua! Ei olisi minusta moiseen. Oma ma-pe 8-15.30 työ kuulostaa tuon rinnalla kevyeltä (mikä ei toki haittaa minua ;)) mielenkiintoista lukea sikäläisistä systeemeistä!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.